donderdag 15 oktober 2015

herfst, herfst, herfst is weer in het land!

Herfst, herfst, herfst is weer gekomen... 
De wind blaast in alle bomen.
De takken worden kaal,
met de regen op komst trekken wij onze jassen aan...

Tijdens de wandeling in het Tivoli domein konden we al volop genieten van de mooie herfstkleuren. Na het maken van dit werkje met schilderstape en verf werd het ook een beetje herfst in onze klas!











Wij vinden het resultaat prachtig :)


Maandag kregen we bezoek van een pluizige inwoner uit het bos. Wij weten nu dat het mannetje een rammelaar is, waarom zijn oogjes opzij staan en waarom hij zo'n gespierde achterpoten heeft.
Bibbel was al vanaf de eerste seconde erg geliefd in ons klasje...







Na het konijnenbezoek gingen enkele kleuters met naald en draad aan de slag. Een moeilijke opdracht!




Het andere diertje, de eekhoorn, waar we nu veel over weten, konden we helaas niet meebrengen naar de klas. We keken via ons smartbord naar veel foto's en we bekeken toffe filmpjes.

We moesten ook hard werken. We maakten een eekhoorn door een heleboel vierkantjes en driehoekjes uit te knippen. Daarmee hebben we een leuke eekhoorn nagelegd:







Deze week werden we ook echte 'paddenstoelenexperts'. In onze klas stond zelfs een reuze vliegenzwam! Maar ook  elfenbankjes, champignons, heksenkringen zijn ons niet meer onbekend. We weten dat een paddenstoel een hoed heeft, plaatjes, sporen en op een steeltje staat.

Kijk, ik ben een paddenstoel ...zie je me goed?
Twintig stippen heb ik op mijn hoed.
Op mijn dunne steeltje sta ik op het mos  !
Ben ik niet de mooiste van het hele bos?

De mooiste paddenstoel stond toch in onze klas! We konden er zelfs een boekje in lezen.
 


Omdat een champignon niet giftig is, konden we er eens goed naar kijken, eens aan ruiken,...
 

 


Met kastanjes schreven we onze naam of hebben we vormen nagelegd. Sommige kleuters speelden een gezelschapsspel over aantallen en kleuren, anderen hielpen de egel om zijn stekels terug te vinden,...

 

 

 



Dwarrelende herfstgroetjes,
juf Lissa



Geen opmerkingen:

Een reactie posten